با توجه به تنوع مشتریان و دسته بندی های آنها، انواع وفاداری مشتری نیز متفاوت است. هر یک از مشتریان در هر گروهی که باشند دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که توجه به آنها برای درک هرچه بیشتر مشتریان و روش برخورد با آنها و ایجاد وفاداری واقعی، ضروری خواهد بود.
برخی از مشتریان با نخستین پیشنهاد بهتری که از طرف رقیبتان دریافت کنند، شما را رها کرده و بعضی دیگر در زمره طرفداران سرسخت شما باقی می مانند.
بهتر است با هم به دسته بندی های مختلف مشتریان و انواع وفاداری مشتری نگاهی بیندازیم.
1- مشتری راضی
یکی از انواع وفاداری مشتری، پایبندی از طریق خشنودی است. مشتریان راضی گروهی هستند که از محصول یا خدمات شما رضایت داشته و هیچ شکایتی در مورد آن ندارند. به این ترتیب، شما قادر خواهید بود بدون ایجاد انگیزهی اضافی، آنها را برای کسب و کار خود حفظ نمائید
2- مشتریان وفادار به قیمت
یکی دیگر از انواع وفاداری مشتری، وفاداری به قیمت است. این دسته از مشتریان تنها در صورتی همراهی با شما را برمیگزینند که بهترین و منصفانهترین قیمت را ارائه دهید. آنها پیوسته در جستجوی محصولات مشابهی با قیمت پایینتر بوده و برای برند یا ماهیت وفاداری اهمیتی قائل نیستند.
3- مشتریان وفادار به برنامهی وفاداری مشتری
از انواع وفاداری مشتری میتوان به پایبندی به برنامهها و طرحهای وفاداری اشاره کرد. این گروه از مشتریان به برند شما یا قیمت پیشنهادی شما وفادار نبوده و تنها با برنامهی وفاداری پیشنهادی برند شما عهد میبندند. این قبیل مشتریان از تمام تخفیفها، پیشنهادها و کلیهی مزایای احتمالی اعضای فعال برنامههای وفاداری برند شما بهره خواهند جست.